tisdag 13 januari 2015

Januari 2015

Heelt galet fort har denna tid gått! Ebbot blir 4 månader den 17:e januari och det känns som om man haft honom hela livet :)
Vet inte vart jag ska börja... Har varit otroligt jobbigt men samtidigt underbart! Tyvärr måste jag säga att jag har mått ganska dåligt till & från... Känner mig ofta nere och ledsen över mycket, är sur å grinig hemma (kanske för att jag får sova väldigt lite) och jag har haft lååånga amningstillfällen (i bland två h åt gången) som har tagit musten ur mig. Det har gått så långt att jag börjar sucka när Ebbot ska ammas och det känns inget bra :/ När tid finnes så sitter jag gärna ner flera h men jag känner mig oftast stressad och hinner ingenting här hemma.
Men så är det nog för alla. Mer eller mindre. 
Nattsömnen är inte många timmar och jag är i bland så trött att jag gråter...
Nu tog jag allt "dåligt" först ser jag men det finns ju så många härliga stunder som överväger allt grått!

Jag var ju så otroligt nervös för kejsarsnittet, trots att jag gjort det en gång innan. Katetern gick bättre denna gång & alla var så himla gulliga! Har sagt det tusen gånger men kan säga det igen, är så glad att jag träffat så fin personal på Sundsvalls sjukhus! Jag har inget att klaga på.
Den 17:e september 2014 föds Karl Edvard Ebbot kl 8:31. Allt gick jättebra och jag grät om vart annat när jag fick se honom första gången! Den känslan är svår att beskriva! Timmen efter så fattar man ändå inte att det är just MITT barn som ligger där i plastbaljan. Det tar lång tid att förstå...
Hade jobbiga första nätter när han envisades med att vara vaken till 4:30 på morgonen!! å jag matade å matade men inget hjälpte. Tyckte jag. Tårarna rann och jag kände mig otillräcklig. En vecka efter födseln åker vi och ska väga Ebbot och då får vi reda på att han gått ner för mkt så jag & Ebbot läggs in över natten för intensivamning. Jocke åker hem och är med Samuel. DET var jobbigt tyckte jag... att vara helt själv med Ebbot. Men det gick och dagen efter hade han tom gått upp lite och min mjölk hade förmodligen kommit i gång.
Därefter blev det vägning en gång i veckan ganska många veckor. Han går upp i vikt som han ska,
Nu har vi, sedan en vecka tillbaka, givit honom ersättning ganska många ggr per dag. Han är nöjdare och jag känner mig inte lika stressad, Jocke tycker att jag borde sluta amma eftersom jag blir så irriterad jämt men det är svårt att bara sluta oxå. Det ÄR mysigt! och det ÄR mitt sista barn. Jag ammar nu oftast på morgonen och två ggr på kvällen och det fungerar bra.

Något som oxå kanske bidragit till min nedstämdhet är nog att jag gick upp så mkt i vikt. 23 kg. Och det är väldigt svårt att få bort dessa kilon! Jag känner mig obekväm och tycker inte alls om hur jag ser ut.
Har verkligen kommit i gång med promenader en gång om dagen och det känns skönt! ska även köpa Olgas bok tänkte jag. Har hört mkt bra om den!
Sen har jag ju nyss fått barn. Å han är värd allt slit ;)

Glömde skriva om konserterna jag var på i Globen! Ena resan var Jocke & Ebbot med på och den andra åkte jag Ebbot & Linda på. Det gick himlarns bra att åka tåg med lilleman! Han var ju bara två månader då och sov mestadels. Är glad att jag åkte och jag vill väldigt gärna se Ed Sheeran igen. Vilken konsert. Vilken energi... 

Sen vill jag hyllla Hannah Widell & Amanda Schulman!! så underbara tjejer som förgyllt min vardag både genom sina poddar och sitt program på SVT Flow, Ett härligare liv. Jag mår så bra när jag har lyssnat på dem.

Nu blev det mycket hopp hit å dit och jag har säkert glömt hälften...
Men jag har uppdaterat lite iaf :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar